Kasiṇa
Toimumise aeg: kõikide kursuste toimumise ajad on toodud lehel TEGEVUSED.
“O, mungad, munk, kes praktiseerib maa-kasiṇat kasvõi sõrmenipsu pikkuse hetke, olgu öeldud — see on munk, kes pole elanud džhaanata, kes järgib Meistri õpetust, kes tegutseb tema nõuannete kohaselt ja kes [õigesti/õigustatult] võtab osa piirkonna või vagade poolt pakutavatest almustest.”
[Sama avaldust kordab Buddha ka ülejäänud üheksa, ehk maa-, vee-, tuule-, sinise, kollase, punase, valge, ruumi ja teadvuse kasina kohta].
Accharāsaṅghāta [Apara accharāsaṅghāta], AN 1.455–464 (A.i.41).
Kasiṇa (Veedases kṛtṣna) tähendab “kogu”, “tervik” või “täielik”, kuna esindab objekti tervikuna, sõltumata sellest, kas tegemist on loodusliku või isevalmistatud kasinaga. Keskendumisel välisele objektile ilmneb meeles vastav märk (nimitta), mida arendatakse edasi piitutuks, mistõttu muutub nii teadvuses ilmnev kasina kujund kui ka sellele vastav spetsiifiline teadvus “kõikehõlmavaks” ja “täielikuks”.
Kasina mõiste on seotud kolme terminiga, milleks on:
- mandala (maṇdala) - diagramm, mis esindab teatud elementi või värvi;
- märk (nimitta) - kasina keskendumise tulemusel meeles esilekerkiv märk või kujutis; ja
- džaana (jhāna) - tekkinud märgile keskendumise teel saavutatud teadvuse tasand.
Buddha ise harjutas samuti kasina keskendumist. Suttades toodud kirjelduste järgi õppis ta esmalt kahe meistri käe all, saavutades esimese õpetaja juures keskendumise kolmanda vormideta džhaana ning teise õpetaja juhendamisel neljanda vormideta džhaana (arūpa-jhāna). Seejärel jätkas ta metsas viie kaaslasega keskendumise harjutamist, kuni avastas vipassanā ja virgus. Suttadest ei kajastu täpselt, milliseid jhāna saavutamise meetodeid Buddha esimese ja teise õpetaja juures õppis, kuid on selge, et kümme kasinat olid osa tema meeletreeningust. Seda fakti kajastab ka “Kāḷī sutta,” kus on toodud ära ilmikärgija Kāḷī küsimus vanemale mungale Mahākaccāna’le selle kohta, miks Buddha sõnade kohaselt on vaid tema võrreldamatu Meister.
Buddha õpetas ka ise kasina keskendumist ning paljud tema järgijad saavutasid kasina keskendumise abil täielikud teadmised. Kokku loetleb Buddha “Kasiana suttas” (AN 10.25 (A.v.46) üles kümme kasinat:
“O, mungad, seal on on kümme kasina valda (kasiṇāyatanāni). Millised kümme? Maakasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
veekasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
tulekasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
tuulekasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
sinine kasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
kollane kasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
punane kasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
valge kasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
ruumikasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult;
teadvusekasina, mida tajutakse ülevalt, alt ja kõikeületavalt, mõõtmatult.
O, mungad, need on kümme kasina valda.”
Hilisemates kommentaariumites on jaotatud kasinad kolme rühme:
Kaheksa esimese kasinaga on võimalik saavutada neljas vormide valla džhaana (rūpajhāna) ning need jaotuvad samatha bhāvanā alla. Kahe viimase kasina abil saab saavutada aga kõrgeima, vormideta valla džhaana (arūpajhāna), ning need kuuluvad vipassanā bhāvanā alla.
Jaotuste kogumik (Aṅguttaranikāya) kohaselt on kõik 10 kasinat sobilikud alused saavutamaks vormide valla džhaana (rūpajhāna = samatha), läbinägemine (vipassanā), kõrgemad teadmised (abhiññā) ja kire lakkamine (nirodha).
Neli elemendikasinat | Neli värvikasinat | Ruum ja teadvus |
samatha bhāvana | vipassanā bhāvanā | |
1. Maakasina (paṭhavī kasiṇa). 2. Veekasina (āpo-kasiṇa). 3. Tulekasina (tejo-kasiṇa). 4. Tuulekasina (vāyo-kasiṇa). | 5. Sinine kasina (nīla-kasiṇa). 6. Kollane kasina (pīta-kasiṇa). 7. Punane kasina (lohita-kasiṇa). 8. Valge kasina (odāta-kasiṇa). | 9. Ruumikasina (ākāsa-kasiṇa). 10. Teadvusekasina (viññāṇa-kasiṇa). |
Kasina harjutamiseks on vaja leida sobivate, keskendumist soodustavate tingimustega tempel (vihāra) või meelearendamiskeskus, kus elab kasina õpetaja.
Kasina harjutaja vajadused peavad olema kesised, ta peab olema vaba ilmalikest kohustustest ja majapidamistöödest. Tema eluviis peab olema kõlbeline ja ta peab olema aru saanud kõikidest kasina harjutamise elementidest. Tema toitumine peab olema kasin, piisav, ja kehale sobilik.
Kasina keskendumiseks on vaja kas looduslikku või isevalmistatud kasina kestas...
Allikas: Ṭhitañāṇa, "Meele arendamine - nii nagu õpetas Buddha."
Kasina arendamise õpetuse terviktekst jaotatakse kõikidele retriidil osalejatele.
KASINA ARENDAMISE RETRIIT TOIMUS 2019
Kasina retriit algas esmaspäeva, 19 augusti lõunal kell 12.00.
Retriit lõppes pühapäeval 25 augusti lõunal kell 11.00.
Aegna sadamast väljus liinivaev "Vesta" Tallina suunas kell
11.30, mis jõudis Tallinnasse kell 13.30
16.30, mis jõudis Tallinnasse kell 17.30
19.30, mis jõudis Tallinnasse kell 20.30
Pärastlõunase (kl 16.30) ja õhtuse (kl 19.30) laevaga lahkujad said jätkata kuni laeva välumiseni iseseisva praktikaga, harjutada Aegna ürglooduses kesendunud kõndimist või suhelda õpetajaga.
Kasina retriiti viisid läbi kasina meister Dr. Charoon Tai Kuningriigist ja eestlasest Buddha munk Auväärne Ṭhitañāṇa.
Kasina abil keskendatuse arendamine on Buddha õpetatud virgumistehnika.
Kasina retriit toimus WDS Aegna Meelearenduskeskuses, soovi korral oli soovijatel võimalik ka maja kõrval telkida.
Retriit pakkus võimalust arendada meistri käe all ühe nädala jooksul kasina abil keskendumist.
Retriit sisaldas nii dhamma ehk õpetuse andmist, kasinale keskendumise harjutamist, kui ka individuaalseid vestluseid õpetajaga.
Harjutati nelja keskendumise asendit, milleks on istumine, seismine, kõndimine ja lamamine. Lisaks kasina arendamisele harjutati ka kehast, tunnetest, teadvusest ja dhammadest (meeleseisunditest) kirka teadveloleku loomist, hingamise teadvustamist ja sõbralikkuse arendamist. Ilusa ilmaga toimus osa meeleharjutusi õues.
Kõik osalejad said eestikeelse põhjaliku kasina harjutamise käsiraamatu, energiapausidel ja vabal ajal pole muu kirjanduse lugemine soovitatav.
Meeletreeningu lahutamatuks osaks on loobumine nii omavahelisest suhtlemisest kui ka kontaktist välismaailmaga (mobiiltelefon, sülearvuti jms). Suitsetamine, alkoholi tarbimine jm teadvust hägustavate ainete tarbimine on keelatud.
(AJAKAVA ON ORIENTIIRIKS)
12.00 – 13.00 SISSEJUHATUS / INTRODUCTION
13.00 – 14.00 LÕUNA / LUNCH
14.00 – 15.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
15.00 – 15.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
15.30 – 16.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
17.00 – 17.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
17.30 – 18.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
18.00 – 19.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
19.00 – 19.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
19.30 – 20.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
20.00 – 23.00 ISESEISEV PRAKTIKA. TEADVUSTATUD JALUTUSKÄIK SAAREL, VABA AEG, VESTLUSED ÕPETAJAGA
23.00 ÖÖRAHU
II - VI PÄEV
07.00 – 08.00 ÄRATUS, HOMMIKUNE TUALETT, HOMMIKUSÖÖK / WAKE UP, BREAKFAST
08.00 – 09.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
09.00 – 09.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
09.30 – 10.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
10.00 – 11.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
11.00 – 11.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
11.30 – 12.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
12.00 – 13.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
13.00 – 14.00 LÕUNA
15.00 – 15.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
15.30 – 16.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
17.00 – 17.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
17.30 – 18.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
18.00 – 19.00 KESKENDUMINE / MEDITATION
19.00 – 19.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
19.30 – 20.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
20.00 – 23.00 ISESEISEV PRAKTIKA. TEADVUSTATUD JALUTUSKÄIK SAAREL, VABA AEG, VESTLUSED ÕPETAJAGA
23.00 ÖÖRAHU
VII PÄEV
07.00 – 08.00 ÄRATUS, HOMMIKUNE TUALETT, HOMMIKUSÖÖK / WAKE UP, BREAKFAST
09.00 – 09.30 TAGASISIDE / FEEDBACK
09.30 – 10.00 ENRGIAPAUS / ENERGY BREAK
10.45 - 11.00 VOODIPESU TAGASTAMINE, TUBADE JA KORIDORIDE PÜHKIMINE NING PESEMINE, SAALI KORRASTAMINE, KÖÖGI KORISTAMINE JM VABATAHTLIK TEGEVUS.
VABATAHTLIK ANNETUSTE TEGEMINE
(ANNETUSKAST ASUB II KORRUSEL BUDDHA KUJU JUURES).
11.00 LAHKUMINE, KAASAS RÕÕM JA MEELERAHU
PÜHAPÄEVAL VÄLJUB LAEV AEGNA SADAMAST KELL 11.30, 16.30 JA 19.30
Retriitide toimumise ajad on toodud sangha tegevuste kalendris https://sangha.ee/tegevused
OSALEJATE TAGASISIDE
Õppisin, et meelt on tõesti võimalik arendada ning kasiṇa keskendumisega on võimalik saavutada juba nädala ajaga nimitta [selgitus: nimitta on keskendumisel meeles esilekerkiv märk ehk kujund]. Ma ei uskunud seda varem. Kindlasti hakkan kasutama kõike mida siin õppisin, nii sõbralikkuse arendamist, kasiṇa keskendumist kui ka hingamise teadvustamist. See nimitta mis mu meeles nüüd särab tõi minu ellu hoopis teistsuguse valguse. Minu meel on muutunud juba selle lühikese ajaga oluliselt rahulikumaks ja mu meel täitub veel suurema rõõmuga, kui mõtlen sellest, võtan leitud valguse ja meelerahu kaasa kõikjale kuhu lähen, kõikidesse kohtumistesse ja kõikidesse suhetesse, ja loon selle läbi maailma juurde rohkem valgust ja sõbralikkust. Et minu vaatamine valguse poole innustab ka teisi pöörama oma nägu valguse poole.
Isabella
Õppisin, kui oluline on keskendumine igas hetkes ja ma olen niiiiii tänulik selle eest. Ma olen õppinud siin ennast usaldama. Kasiṇa tõi minu ellu täiesti uue valguse. Nüüd ma saan väga hästi aru, et minu elus ei olnudki varem valgust.
Živa
Kui ma treenisin oma meelt Birmas, Pa-Auk keskuses, siis kerkis minu meeles esile mõte, mille kirjutasin üles oma märkmikusse: “Ära trügi sisse uksest, kust kõik püüavad sisse minna. Mine kõrvalt.” Sel korral aga sain aru, miks: sest kõrval on hoopis suurem sissekäik. See oli väga sügav taipamus, suur tänu!
Indrek
Olen avastanud enese enese jaoks maailmas täiesti uue väe/võim(-ekuse)/tugevuse (power). Ma teadsin mida tähendab füüsiline vägi, nüüd aga olen õppinud tundma mentaalset väge. See avas minu jaoks maailma nägemisel ja olemasolu mõistmisel täiesti uue, senitundmatu ukse. Olev sügavalt õnnelik selle üle, aitäh!
Maanus
Minu tunded kõikusid varem pidevalt üles-alla, nüüd on minu meel täiesti maha rahunenud. Ma juba mõtlen sellest, kuidas kasiṇa meditatsiooniga iga päev jätkata, et saavutatud sügav meelerahu jääks püsima ning saaks veelgi rohkem edasi arendatud. Suured tänud!
Kristel
Õppisin Buddha virgumisõpetust ja tean nüüd täpselt, millega ja kuidas oma elus jätkata. Sügav tänu!
Metta