Dhamma kool
Niguliste 4, Tallinn
Kl 10:00 - 12:00
22.04, 29.04 06.05, 20.05 17.06 | 01.07, 15.07, 29.07 12.08, 26.08 09.09, 23.09 | 07.10, 21.10 02.11, 16.11, 23.11 |
Dhamma tähendab nii tõde kui ka õpetust, mis seda tõde edasi annab. Dhamma koolis õpime erinevaid teadmisi ja oskuseid selleks, et mõelda, käituda ja rääkida viisil, mis oleks meeldiv ja kasulik nii meile endile, teistele inimestele, kui ka kõikidele elusolenditele.
1. VÄGIVALD JA VÄGIVALLATUS
1. VÄGIVALD JA VÄGIVALLATUS
Miks me oleme vägivaldsed ja mitte kirjaoskamatud? Sest meid õpetatakse lugema. Nii nagu lapsed õpivad lugemiseoskuse saavutamiseks tähestikku, saavad nad õppida sotsiaalseid oskusi, mille abil on probleeme võimalik rahumeelselt lahendada.
1.1. Sissejuhatus. Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Arutelud: Mis on vägivald ja mis on vägivallatus? Kust algab vägivald, mis on vägivalla põhjused? Grupitöö: Miks on vägivald halb ja mille poolest on vägivallatus hea? Esitlus, arutelu. Praktika: Kuidas sügava hingamise teel oma meel rahustada?
1.2. Vägivallatu mõtlemine. Kuidas mõtlemise töötab? Millised mõtted on "valed" (oskamatud) ja millised on "õiged" mõtted. Kuidas mõjutavad 8 maailma dhammat meie rahu, rõõmu ja õnnestumisi? Milline mõtlemine on mittekuritahtlik? Kuidas tunda ära mittevägivaldset mõtlemist? Kuidas mõjutavad uskumused, hoiakud ja väärtushinnangud meie mõtlemist? Kuidas mõtlemine mõjutab seisundeid? Milline seisund põhjustab soovimatut (oskamatut) käitumist ja milline soovitud (oskuslikku). Kuidas ületada oskamatu mõtlemine? Kahte liiki mõtlemine: milline on minu valik? Kuidas arendada sõbralikkust mettā meditatsiooni teel?
1.3. Vägivallatu käitumine. Soovitud ja soovimatu käitumise mudel.
1.4. Vägivallatu kõne. Mida tähendab vägivallatu suhtlemine? Millised on vägivallatu suhtlemise osad? Kuidas koostada vägivallatut sõnumit?
2. VIHA JA VIHATUS
Viha on enim levinud negatiivne emotsioon ning ning sellest ajendatud käitumine suurim probleemide ning konfliktide allikas.
2.1. Sissejuhatus. Mis on viha tunne ja miks me vihastame? Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Millest tekib viha? Kuidas viha tunne mõjutab mind, teisi ja kõiki suhteid? Kuidas mõjutavad ebapiisav uni (olenevalt vanusest 10–12 tundi) ja ebakorrapärane toitumine viha tekkimist?
2.2. Viha kui tunne. Milline on tunde tekkimise mehhanism? Kuidas viha tunnet ennetada? Kuidas juba tekkinud viha ohjata ja ületada?
3. USKUMUSED, HOIAKUD, VÄÄRTUSED
1.1. Sissejuhatus. Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Arutelud: Mis on vägivald ja mis on vägivallatus? Kust algab vägivald, mis on vägivalla põhjused? Grupitöö: Miks on vägivald halb ja mille poolest on vägivallatus hea? Esitlus, arutelu. Praktika: Kuidas sügava hingamise teel oma meel rahustada?
1.2. Vägivallatu mõtlemine. Kuidas mõtlemise töötab? Millised mõtted on "valed" (oskamatud) ja millised on "õiged" mõtted. Kuidas mõjutavad 8 maailma dhammat meie rahu, rõõmu ja õnnestumisi? Milline mõtlemine on mittekuritahtlik? Kuidas tunda ära mittevägivaldset mõtlemist? Kuidas mõjutavad uskumused, hoiakud ja väärtushinnangud meie mõtlemist? Kuidas mõtlemine mõjutab seisundeid? Milline seisund põhjustab soovimatut (oskamatut) käitumist ja milline soovitud (oskuslikku). Kuidas ületada oskamatu mõtlemine? Kahte liiki mõtlemine: milline on minu valik? Kuidas arendada sõbralikkust mettā meditatsiooni teel?
1.3. Vägivallatu käitumine. Soovitud ja soovimatu käitumise mudel.
1.4. Vägivallatu kõne. Mida tähendab vägivallatu suhtlemine? Millised on vägivallatu suhtlemise osad? Kuidas koostada vägivallatut sõnumit?
2. VIHA JA VIHATUS
Viha on enim levinud negatiivne emotsioon ning ning sellest ajendatud käitumine suurim probleemide ning konfliktide allikas.
2.1. Sissejuhatus. Mis on viha tunne ja miks me vihastame? Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Millest tekib viha? Kuidas viha tunne mõjutab mind, teisi ja kõiki suhteid? Kuidas mõjutavad ebapiisav uni (olenevalt vanusest 10–12 tundi) ja ebakorrapärane toitumine viha tekkimist?
2.2. Viha kui tunne. Milline on tunde tekkimise mehhanism? Kuidas viha tunnet ennetada? Kuidas juba tekkinud viha ohjata ja ületada?
3. USKUMUSED, HOIAKUD, VÄÄRTUSED
3.1. Sissejuhatus. Kuidas kujunevad uskumused ja hoiakud, mis määravad ära minu edu / tulemuse? Kuidas mõjutavad minu uskumused minu õnnestumisi?
3.2. Väärtused. Millised väärtused mind juhivad? Kuidas mõjutavad minu väärtused minu õnnestumisi?
3.3 Uskumuste mõju. Millised on kasulikud uskumused, mis tagavad minu toimetuleku ehk õnnestumise?
3.4 Väärtuste tasandid. Mis on väärtuste tasandid (väärtushierarhia)? Kuidas täpsustada oma väärtushierarhiad?
3.5. Uskumuste muutmine. Kuidas muuta piiravad uskumused toetavateks uskumusteks?
OMA MÕTETE, TUNNETE JA KÄITUMISE JUHTIMINE
Järgnevad teemad:
3.2. Väärtused. Millised väärtused mind juhivad? Kuidas mõjutavad minu väärtused minu õnnestumisi?
3.3 Uskumuste mõju. Millised on kasulikud uskumused, mis tagavad minu toimetuleku ehk õnnestumise?
3.4 Väärtuste tasandid. Mis on väärtuste tasandid (väärtushierarhia)? Kuidas täpsustada oma väärtushierarhiad?
3.5. Uskumuste muutmine. Kuidas muuta piiravad uskumused toetavateks uskumusteks?
OMA MÕTETE, TUNNETE JA KÄITUMISE JUHTIMINE
Järgnevad teemad:
- Iha ja teadmatus
- Lugupidamine
- Vägivallatu probleemide lahendamine ja vägivallatu vastuseis
- Muudatuste tegemine ja andestamine
- Meie seis loodusega ja väljakutseid esitav materialistlik maailmavaade
- Julgus ja solidaarsus: oma hirmudest üle saamine. Oskuslik ja arukas tegutsemine olukorras, kus teistega käitutakse ebaõiglaselt
- Julgus vastata vägivallatult väljakutsetele: seksism, rassism, natsionalism ja sõda